7/11/2007

Analyzing Arnhem; the dopeness is in the details

Helaas is hondenkapsalon "Charmant" verdwenen uit de Hommelsestraat; ik heb daarom dit masterlijke bord nog even vastgelegd. Door die aanhalingstekens bij de staart van de hond lijkt-ie te kwispelen. Ooit zo'n tevreden beest gezien? Dit is sinds kort een ding om en nabij station Velperpoort: Papieren vlinders op bomen en dergelijke. Pure poëzie. En wat te denken van dit Davino IJs bord? Juist, een feest voor iedereen. Zo worden ze niet meer gemaakt. Er waren vroeger nog meer van die reclame uitingen, zoals Caraco IJs ("geweldig goed!") en nog één die me totaal ontschoten is. Geen plaatjes van vrouwen die iets anders suggereren terwijl ze aan een ijsje likken in ieder geval. Senco Fastening Systems. Ik heb niets toe te voegen. Dit is vormgeving, mensen. Dat er in Arnhem mensen met stijl en smaak zijn, wisten we al (Mode Biënnale, straks het Nationaal Historisch Museum), hier en daar draagt men het vol trots uit (dat hoop ik tenminste): Deze richtingwijzer is een ijkpunt waar ik mijn leven omheen heb gebouwd. Dit was het schemerlampje op de weg toen ik klein was. Als mijn vader zijn Opel Kadett de Stationsweg in Dokkum opdraaide deed ik, achterin duttend, mijn ogen open. Ik zag dan dit verkeersfenomeen en wist dat we bijna thuiswaren. Rest mij te zeggen: Het beste verkeersontwerp ooit. Uit atmosferisch en nostalgisch oogpunt dan; vandalen gooiden dat lichtbakje met de pijl altijd stuk (damn you...!)

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home