8/03/2007

illustraties Vroom en Dreesmann schoolcampus 2007

Het nieuwe schooljaar staat in de startblokken en dus zijn daar weer kraakverse schriften en agenda's, wachtend op gretige afname door scholieren. Als ik aan de Vroom en Dreesmann denk, dan denk ik aan het winkelpersoneel, in die blauwe pakjes, die het midden hielden tussen een stewardess en een koffiejuffrouw. Een beetje "Are you being served" stylo, zegmaar. Na hun grote verbouwing en make-over was ik, hoewel ik wist dat ik juist een vestiging van Vroom en Dreesmann had betreden, er ten enenmale van overtuigd dat ik mij in de Bijenkorf bevond. Awel, ik wierp onlangs een blik op hun ramen, waar de nieuwe schoolcampus-waar wordt aangeprezen: Ik heb een tijdje naar dat raam staan kijken, omdat ik verrast was door hetgeen ik zag. Rond, door en uit een boom zweven wezentjes die lijken weggelopen uit een kleurrijke parade. Character design is alomtegenwoordig, en epigonisme is onvermijdelijk. Dat vind ik bij deze figuurtjes niet het geval. Er zit vanalles vermengd in het uiterlijk van de karaktertjes; ik dacht even aan de Yellow Submarine, en ook even aan die stickers die je vroeger kreeg als je opstel goed was, of wanneer je netjes had geschreven: Plaatjes uit die meneertjes serie, zoals meneer Warhoofd, meneer Knoeipot, meneer Langbeen enz. Er valt zelfs nog een zweem traditionele jaren'70 illustratie-invloed te ontwaren. De poppetjes bezitten een vreemde weelderigheid, maar tegelijkertijd zijn ze hier en daar een beetje knullig, wat ten goede komt aan de aandoenlijke vrolijkheid die ze uitstralen. En dan heb ik het nog niet over de kleuren gehad; goed afgewogen, fel, zonder te opdringerig te zijn. Goed met kleur om kunnen gaan is een talent, en dat zie je hier dus gedemonstreerd. Ik heb gisteravond goeddeels surfend op internet doorgebracht, zoekend naar de illustrator van dit moois. Ik heb nog niets kunnen vinden. Ik vermoed dat de illustrator de Britse nationaliteit bezit (kijk naar die rijgschoentjes!). Mocht ik de identiteit van de maker achterhalen dan zal ik dat hier posten. Rest mij te zeggen dat ik dit ontzettend leuk werk vind. Ik zou er bijna de middelbare school voor willen overdoen, met zo'n geïllustreerde agenda in m'n tas, en dat wil wat zeggen! N.B.: Kampensche School kompaan en Lamelosser Aleks Deurloo wees mij erop dat het werk is gemaakt door Bfree, uit Nederland. Ik had het dus mis wat betreft nationaliteit. Dat mag de pret natuurlijk niet drukken, want als je naar zijn site gaat valt er nog veel meer moois te zien.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home